السبت، 8 ديسمبر 2007

هي فوضي؟

صباح النور على عيون كل مصري على وجه الارض
انا ياجماعه دخلت فيلم هى فوضي ومش عارفه اقولكم ايه الفيلم رائع جدا الفنان خالد صالح بجد ابدع ومن ساعة ما دخلنا السينما والناس بتصفق على روعه ادئه الجميله وبجد الواحد حس ان الفيلم بيمس واقع اليم فى مجتمعنا الفيلم بيحكى على ان الاستاذ خالد صالح اوحاتم امين شرطه وبيستغل نفوذه فى ابتزاز الناس وتعذيب المساجين وبيحب جارته منه شلبى او نور بس هى مش بطيقه وبتحب ابن الناظره بتاعت المدرسه اللى بتشتغل فيها مدرسه اللى هو يوسف الشريف او شريف فى الفيلم وبيشتغل وكيل نيابه ولما حاتم مش بيلاقي فايده فى نور بيغتصبها علشان توافق عليه بس هى مش بتسكت وشريف بيقف جنبها علشان تجيب حقها وفى الاخر كل حاجه عملها حاتم بتتكشف وبيطلب القبض عليه وبيضرب نفسه بالرصاص قدام الناس كلها بس بجد لازم تتدخلوا الفيلم وتشوفوا روعه تفاصيله وروعه اخراجه والاداء التمثيلى الرائع رغم ان فيه بعض السب في احداث الفيلم بس ده ما يمنعش ان الفيلم تحفه بس العيب الوحيد اللى انا شفته في الفيلم في مشهدين لما شريف بيبقي راكب العربيه المنظر وراه متركب على المشهد وكمان لما حتم بيبقى ماشي بالموتوسيكل المشهد وراه متركب وبتحس ان في حاجه غلط
كمان ياجماعه فى مشكله احنا عندنا افلام حلوه اوى ومع ذلك بنقول الافلام الاجنبي احلا انا كمان بحس ان الافلام الاجنبي رائعه بس فى نفس الوقت شايفه ان افلامنا كويسه اى نعم مش كلها بس معظمها حلو ليه دايما نقول ان السينما عندهم احسن من عندنا بس بجد انا شايفه ان عندنا مستقبل كويس بدائنا نمشي فيه لتطوير افلامنا
--------------------------------
هو ليه العلاقات بين الاقارب بقت بعيده اوى كده ليه دايما انت اللى لازم تسأل عليهم ولو مسألتش ميسألوش ويعاتبوك ويقولو انك ما بتسألش بجد يا جماعه الموضوع ده بيضايقنى اوى بحس ان الواحد مالوش قيمه اوى كده ان حد يسأل عليه بس اللى بيهون عليا الامر ان الواحد هياخد ثواب على سؤاله رغم انى كتير بزعل وبقول مش هسأل وبدأت اعمل الموضوع ده وربنا يسامحنى

هناك 16 تعليقًا:

semsem يقول...

اكيد اكيد هى فوضى

هدخل الفيلم ان شاء الله

Yasser Hussein يقول...

موضوع ملفت ويستحق المتابعة
في انتظار المزيد من الموضوعات القوية
بس يا ريت تحطي صور مع الموضوعات
خالص تحياتي

safa7_karmooz يقول...

ana bs geet a3mel comment 3la a5er 7eta ta7t beta3t el 2araaeb..

dah ba2et semt el 3asr elly e7na feeh llasf...wa lazem kolo mestany elly yes2al 3aleeh :)

tota_fm يقول...

semsem
متشكره يا جميل على زيارتك المدونه وادخلى الفيلم وان شاء الله يعجبك
ياسر حسين
متشكره يا استاذ خالد على كلامك الجميل وان شاء الله هبدأ احط صور على موضوعاتى

tota_fm يقول...

سفاح كرموز
متشكره اوى على زيارتك مدونتى فعلا هو دا حال الدنيا دلوقتى بس الواحد بيسأل بيقول ممكن يحرجهم بسؤاله فيسأله لكن دا ما بيحصلش فعلشان كده بزعل وما بقيتش اسأل وقولت طالما الدنيا ماشيه كده لو حد سأل عليا هسأل عليه واللى ميسألش مش مهم كأنه مش موجود وربنا يهدي حال الدنيا وتبقى احسن من كده

Yasser Hussein يقول...

صباح الخير
أنا أسمي ياسر مش خالد
خالص تحياتي

§a§a يقول...

فعلا بيقولو الفيلم جامد ان شاء الله ادخله قريب

انا بحب جدا خالد صالح


بالنسبه للاقارب

هو فعلا ذى ما بتقولى وتقريبا اصبحت مش الاقارب بس هى كمان الاصدقاء

بس هو الواحد بيزعل جدا لما بيسأل على ناس والناس مش بتسأل عليه

بس انتى بردة مش تعرى ظروف الناس لعل المانع خير

يعنى فى حاجه تمنعهم عن السؤال

فخليكى انتى الاحسن واسألى بردة

تامر حسين يقول...

مع الاسف الشديد ان سبب عدم السؤال علي الاقارب هو الموبيل والتليفون انا عن نفسي فاكر ان اخر مره زورت عمي كان من كام سنه ومزورتوش من ساعه مدخل الاتليفون بيتنا
ومع الاسف بردو ان بسبب الفواتير وبسبب كروت الشحن بقي الواحد بيخاف علي القرش
مش انا يعني انا مش حنوتي للدرجادي بس فعلا هي دي النقطه الي محدش فكر فيها قبل كده

tota_fm يقول...

ياسر حسين
انا اسفه جدا يا استاذ ياسر خطأغير مقصود والله

tota_fm يقول...

صاصا
بجد ان شاء الله الفيلم يعجبك والاستاذ خالد صالح يخليك تصدقه بجد
اما بالنسبه للاقارب انت عارف لما بتيجى على نفسك كتير بتيجى فتره عليك بتحس انه خلاص كده كفايه اجى على نفسي
بس اهو حبه بزعل وحبه افكر انى اتصل وحبه اتصل بس كل فتره علشان برضه صله الرحم
تامر حسين
ممكن فعلا بس اللى يغيظك انه ممكن تلاقي التليفون بيرن وتلاقيه قريبك وتلاقيه بيسلم عليك وبعد كده يطلب منك حاجه تعملهاله عارف انا اعملها بس لو كان في ود من الاول ساعتها اعملهاله على عينى بس لو مش بيسأل على طول هعملها وانا بقول ما بيتصلش غير علشان مصلحته
بس فى الاخر ممكن موضوع التليفون ده فعلا هو اللى خلى العلاقات بعيده

وشوشني يقول...

انا كنت ناويه ادخل الفيلم بس بيقولوا ان في لقطات مهمه اتشالت منه

وهي احسن لقطات في الفيلم

على العموم هادخل ان شاء الله
هحاول يعني

tota_fm يقول...

وشوشنى
شكرا لزيارتك المدونه انا معرفش موضوع اللقطات اللى اتشالت دي بس في لقطات فى الفيلم المفروض كانت تتشال فعلا لانها مكنش ينفع تتعرض وان شاء الله لو دخلتى الفيلم يعجبك

smraa alnil يقول...

الفيلم انا هموت واخله وربنا يكتبهالنا بقي
:)

بالنسبة للنقطة التانية اللي انتي اتكلمتي فيها

فدي بتحصل معانا كلنا

اسالي دي صلة رحم ويبقي اسمك عملتي الي عليكي

L M A R يقول...

مساء الخير
بداية دي اول زيارة ليا عندك
وكل سنة وانتى طيبة بمناسبة العيد


احنا محتاجيين لسنما واقعيه نحس انها فعلا بتسير احاثها في اخر شارع من بيتنا او في مدارسنا
نفس حكاية يعقوبيان كدا



تحياتى
مدونتك ظريفة على فكرا

tota_fm يقول...

سمراء النيل
ربنا يكتبهالك يا انوج ويعجبك الفيلم وبالنسبه لموضوع السؤال اهو انا ان شاء الله هسئل والثواب عند ربنا شكرا لزيارتك المدونه

tota_fm يقول...

alabdelrhman
متشكره اوى على زيارتك المدونه وان شاء الله متكنش اخر مرة
وانت طيب يجعله عيد سعيد عليك وعلى كل الامه الاسلاميه
فعلا السينما لازم تبقي حقيقه علشان نحسها ونتأثر بيها ونعرض مشاكلنا ونحاول نحلها وده اللى بقي يحصل دلوقتى وان شاء الله نتقدم اكتر
وربنا يخليك على كلامك الحلو ده